De afgelopen jaren heeft de retail een ware transformatie ondergaan en deze zal de komende jaren steeds verder ontwikkelen. Retailers zullen zich moeten aanpassen aan nieuwe verschuivingen in o.a. demografie, klantbeleving en attitudes (customer services & skills). Deze verschuivingen alsmede de markt zullen dit jaar bepaald worden door opkomende technologieën. Maar wat zijn de trends dit jaar die de retail beïnvloeden?

Afstemming extern identiteit

De consument winkelt steeds meer met emotie. Daarnaast hebben de veranderde voorkeuren reeds invloed gehad op hoe retailers zich presenteren en positioneren. Deze trend leidt ertoe dat merken hun interne cultuur moeten gaan afstemmen op hun externe identiteit. Dit doet men o.a. door het betrekken van de consument.

Verbetering E-commerce

Ondanks dat stenen winkels niet zullen verdwijnen uit het straatbeeld is E-commerce op weg zal het populairste medium worden. Retailers zullen zich moeten gaan onderscheiden en andere manieren vinden om waarde te leveren aan de consument. En daarbij is het verbeteren en met name verkorten van de verzendtijd van vitaal belang geworden. Maar ook met meer passie de consument bedienen en behandelen zoals men zelf behandeld zou willen worden. Daarnaast is het abonnement in opkomst waarbij service en tastbaar voordeel van belang zijn.

Consumentenbeleving

Beleving was altijd al belangrijk maar wordt steeds belangrijker. De consument is steeds meer op zoek naar een meer boeiende ervaring. Dit wordt helaas niet bereikt door het verbouwen van een winkel. Retailers doen er goed aan om traditionele elementen te combineren met mobiele apps en activiteiten die niets te maken hebben met het maken van een aankoop. En door de opkomst van virtual reality, augmented reality en verbeterde mobiele technologie zullen retailers wel moeten omarmen om te blijven voldoen aan de vraag en de beleving van de consument.

Multi-channel is het nieuwe normaal

Retailers zullen steeds meer kanalen moeten aanboren voor de verkoop en branding van hun merk. Zoals reeds gezegd blijven stenen winkels nog steeds van belang en hebben retailers inmiddels hun weg gevonden naar sociale platforms voor het bereiken van de consument. Uit het Omni-Channel Retail Report van 2018 van BigCommerce blijkt dat Instagram en Snapchat steeds meer terrein winnen van Facebook bij Millenials. Echter bij babyboomers dat weer niet het geval is. Dit vraagt ​​om multi-channel – een ​​diepe integratie tussen alle kanalen – inclusief websites, markten, sociale media en stenen winkels. Waarbij het boeien van de consument alsmede het bieden van uitstekende service een must is.

Customization
Het customizen van producten is steeds meer in opkomst. Zo maakt Levi’s gebruik van technologieën zoals 3D-printen om producten te customizen. En kan je met NIKEiD Builder je eigen tassen en schoenen ontwerpen. Maar denk ook aan Artificial intelligence die service kan personaliseren of eenvoudige verzoeken kan behandelen.

We moeten niet vergeten dat de consument heel goed geïnformeerd is en ze weten wat ze willen. Door veranderingen te omarmen en deze te laten aansluiten aan de waarden en behoefte van de consument, houdt men de klantbeleving wat alleen maar winst brengt en het merk laat groeien.

Comments are closed