Design thinking is een methode voor het creatief oplossen van problemen. Bedrijven als Apple, Google, HBO, Wereldbank en Samsung zetten het in om productinnovatie te optimaliseren. Ondanks dat design thinking al een tijd ingezet wordt bij productontwikkeling is het in opmars binnen de sales. Omdat verkoop steeds complexer wordt en klanten steeds meer gaan eisen moet het salestraject verbeteren en innovatiever worden. Daarom omarmen steeds meer salesteams het design thinking en hebben partijen als Salesforce daardoor een 100% hogere omzetgroei gerealiseerd. Het is tijd dat meer salesteams dit fenomeen gaan omarmen!

Er zijn 5 stappen binnen het design thinking:

#1 Inleven

Inleven is de kern van design thinking en mag niet overschat worden. Het is belangrijk dat kopers vertrouwen krijgen in de verkopers en daarmee in het product. Dit behaald men door vanuit een andermans perspectief naar een situatie te kijken en om een emotionele band met iemand op te bouwen. Luisteren en een positieve verkoopervaring zijn key, dan pas ontstaat er het verkopersvertrouwen en verkoopsucces!

#2 Definiëren

In deze fase is het belangrijk dat de verkoper het probleem van de koper definieert om te bepalen of er een lucratieve fit is. Dit bereikt de verkoper door vragen te stellen, veel vragen……….

#3 Creëren

In deze fase verschuift de focus van probleemidentificatie naar oplossingsgeneratie en draait alles om kwantiteit. Dit brengt creativiteit met zich mee vanuit de verkoper om met oplossingen te komen, het creëren van een aanbieding die bij uitstek geschikt is voor de koper. Stap in de schoenen van je koper!

#4 Prototype

In deze fase staat het ontwikkelen van meer ontwikkelde en geschaalde oplossingen centraal. Deze fase is de gelegenheid om een meer gericht gesprek met de koper de voeren. Hierdoor kunnen ideeën verbreed en/of verfijnd worden. Betrek je koper in deze fase, laat hem gewaardeerd voelen, toets de oplossing waarmee je aantoon dat er tijd is geïnvesteerd in de uiteindelijke oplossing.

#5 Test

In de laatste fase test men het uiteindelijke aanbod, een compleet uitgewerkte pitch. Tijdens deze fase moet de verkoper strategisch zijn en de koper het idee geven dat hij onderdeel uitmaakt van een team, samen met de verkoper en woorden als ‘wij’ en ‘samen’ benadrukken.

De sleutel tot succes is het leggen van een band met de koper!

Comments are closed